Monday, April 28, 2014

برای نجات دریاچه ارومیه؛ پروژه استقرار کشاورزی پایدار

در پاسخ به سئوالات متعدد در مورد اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست برای نجات دریاچه ارومیه، خواندن مطلب زیر را توصیه می کنم. اگر چه این، همه اقدامات نبوده و در زمینه های دیگری نیز پیگیری ها ادامه دارد:

معاون سازمان حفاظت از محیط‌ زیست از آغاز به کار پروژه استقرار کشاورزی پایدار در 40 سایت جدید در حوضه آبریز دریاچه ارومیه با همکاری دولت ژاپن و برنامه توسعه ملل متحد (UNDP) خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست، احمدعلی کیخا اظهار داشت: در پی مذاکرات رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با مقامات ژاپنی برای مشارکت در احیای دریاچه ارومیه، با حضور کارشناسان کشور ژاپن در کشور و بازدید از دریاچه ارومیه نحوه مشارکت آنها در فرایند احیا این دریاچه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نهایتا پس از بررسی‌های متعدد در خصوص اقدامات انجام شده اجرای پروژه استقرار کشاورزی پایدار در چارچوب برنامه مدیریت جامع حوضه آبریز دریاچه ارومیه مورد توافق طرفین قرار گرفت.
معاون محیط‌ زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: این پروژه که بر اساس نتایج پایلوت مشترک طرح حفاظت از تالاب‌های ایران و سازمان های جهاد کشاورزی استان های آذربایجان غربی و شرقی انجام خواهد شد در 40 سایت جدید واقع در 6 شهرستان حوضه با مبلغی حدود 30 میلیارد ریال اجرایی و 50% آن از محل منابع دولت ژاپن فراهم خواهد شد. شهرستان‌های سلماس، ارومیه، نقده، مهاباد، و میاندوآب از استان آذربایجان غربی و شهرستان شبستر از استان آذربایجان شرقی از شهرستان‌های مورد نظر در فاصله بلافصل دریاچه ارومیه برای اجرای این پروژه انتخاب شده اند و در اجرای این پروژه علاوه بر پشتیبانی دفاتر تخصصی ترویج و آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ، سازمان‌های جهاد کشاورزی استان های آذربایجان غربی و شرقی و همچنین کشاورزان محلی مشارکت می کنند.
وی افزود: این پروژه برای فصل زراعی جاری اجرایی می‌شود و از اینرو کشاورزان محلی در قالب روش "مدرسه در مزرعه" با اجرای تکنیک های مرتبط به منظور استقرار کشاورزی پایدار آشنا می شوند. با نتایج به دست آمده از پایلوت سایت‌ ها، پیش بینی می‌ شود که حداقل 35 درصد در مصرف آب کشاورزی در این سایت‌ها صرفه‌جویی شود که گسترش این روش به کل زمین های کشاورزی حوضه تاثیر بسزایی در امر مدیریت آب درون حوضه خواهد داشت.
کیخا با اشاره به اقداماتی که در این زمینه صورت می گیرد ابراز امیدواری کرد با اجرای هرچه سریعتر سایر فعالیت های پیش بینی شده در برنامه مدیریت جامع حوضه آبریز دریاچه ارومیه بتوان گام موثری در جهت حفاظت از پارک ملی دریاچه ارومیه برداشت.
شایان ذکر است طبق نتایجی که از پروژه کشاورزی پایدار از پایلوت سایت‌های اجرایی شده طرح حفاظت از تالاب‌های ایران به دست آمده، 40 درصد افزایش بازده مصرف آب، کاهش 40 درصدی مصرف نهاده‌های کشاورزی و افزایش 20 درصدی درآمد در واحد سطح حاصل شده است.

No comments:

Post a Comment