Friday, September 12, 2014

سفر به مازندران

دیروز نوبت استان مازندران بود. نزدیک ساعت 6 صبح به مقصد ساری و به صورت زمینی حرکت کردیم. خوبی سفرهای زمینی امکان دیدن شرایط عمومی محیط زیست از نزدیک مانند وضعیت کارخانجات، معادن و رودخانه هاست. همکارانی از سازمان نیز در این سفر همراهی داشتند که حضورشان بسیار مفید بود و به موضوعات به طور تخصصی وارد شدند. 

اولین برنامه در ساری دیدار با تعدادی از کارکنان حدود ساعت 9 صبح بود. کارکنان نقطه نظراتی داشتند که در این جلسه بیان کردند. بعد از آن همراه همکاران در جلسه شورای اداری استان به ریاست استاندار حاضر شدیم. در این جلسه مسایل و مشکلات مختلف استان مازندران مانند مدیریت پسماند مطرح شد و من به تعیین تکلیف دو واحد زباله سوز در نوشهر و ساری و طرح های کمپوست استان اشاره کردم. همین طور به امضای تفاهم نامه با وزیر کشور که مهم ترین محور آن مدیریت پسماند بوده و به منظور تنظیم سیاست ها یا نقشه راه کلی مدیریت پسماند. نتیجه آن نیز تنظیم پیش نویس یک مصوبه برای دولت برای رفع خلاءهای قانونی برای مدیریت پسماند استان های شمالی است که تهیه شده و در حال پیگیری برای تصویب است. 
در جلسه شورای اداری استان مازندران تاکید کردم که دولت به وظایف خود در این دوره به مدیریت پسماند پایبند و پیگیر است ولی انتظار می رود که شهرداری ها و شوراها نیز به وظایف قانونی خود چه در شهرها و روستاها عمل کنند و از خود نمی توانند رفع مسئولیت کنند. این مسئله نیازمند حمایت همگانی حتی در میان آحاد مردم دارد که البته با هدایت استاندار این کار شدنی است. در مورد موضوعات دیگری مانند مدیریت سواحل، جنگل ها، تنش های آبی در استان، رودخانه ها، سدها، معادن و ... نیز صحبت شد. 

بعد به همراه استاندار، مسئولین قضایی و تعدادی از خبرنگاران و فعالین محیط زیست به سمت میانکاله رفتیم و در آنجا از نزدیک ضمن دیدار با محیط بانان و صحبت در مورد مسایل پناهگاه حیات وحش، از ساخت و سازهای غیرمجاز زمین خواران و تصرفات سال های اخیر نیز بازدید کردیم. خوشبختانه با پیگیری اداره کل محیط زیست پرونده های مربوط به این تصرفات تشکیل شده و در عالی ترین سطوح قضایی در حال پیگیری است.
ساحل زیبا و بکر میانکاله شاهد صادقی بر این است که هر جا کناره خزر از دستبرد زمین خواران محافظت و نگهبانی شده، زیبایی های طبیعت بی دریغ در منظر روح و روان هموطنان قرار می گیرد. 
بعد از ظهر و در آستانه غروب آفتاب به ساری بازگشته و در اداره کل در گردهمایی تشکل های مردم نهاد محیط زیست مازندران و اساتید و صاحبنظران دانشگاهی شرکت کردیم. در این جلسه ضمن شنیدن سخنان نمایندگان انجمن ها و اساتید، یادآور شدم که از پیشنهادات و نظرات سازمان های مردم نهاد در تدوین برنامه ششم توسعه به عنوان هدف و برنامه اصلی محیط زیست بهره گیری خواهد شد.
همچنین با اشاره به تشکیل شبکه ملی سازمان های مردم نهاد محیط زیست گفتم این شبکه با تقسیم بندی کاری استانی، منطقه ای و ملی ایجاد شده و سازمان حفاظت محیط زیست از آن حمایت می کند.
اعتقاد جدی دارم که سازمان های مردم نهاد می توانند یاریگر بخش دولتی برای رفع مشکلات زیست محیطی باشند و برای تقویت آنها باید تلاش کنیم. 
در حضور سازمان های مردم نهاد زیست محیطی مازندران، فاز نخست سامانه تصویری و آنلاین نظارت در پاسگاههای محیط بانی سمسکنده و دشت ناز ساری و میانکاله و اداره محیط زیست بهشهر انجام شد. از طریق این سیستم تصاویر گوزن زرد و مارال موجود در این مناطق نشان داده شد و آقای دکتر مهردادی مدیرکل مازندران توضیح داد که با راه اندازی این سامانه، کنترل بیشتری بر مناطق حفاظت شده اعمال و مشکل کمبود محیط بان و صعب العبوری مناطق برای حفاظت تا حدودی از این طریق مرتفع می شود .
همین طور یک اپلیکیشن مبایل برای آموزش و نیز بازی شامل اطلاعات مربوط به حیات وحش استان و مناطق حفاظت شده زاه اندازی و معرفی شد. 



نزدیک ساعت 9 شب در جمع خبرنگاران استان با همراهان حاضر شدم و به سئوالاتشان پاسخ گفتم. مهم ترین سوال ها از جمله در بحث پسماند بود که گفتم کوتاهی و تعلل در اجرای مدیریت پسماند در استان های شمالی کشور قابل انتقاد است و رها بودن وضعیت زباله و روان شدن شیرابه به تعلل در اجرای مدیریت پسماند بر می گردد. به رغم آنکه براساس برنامه چهارم توسعه می بایست تا کنون معضل پسماندها مدیریت می شد، اکنون در سال آخر برنامه پنجم این برنامه هنوز اجرایی نشده است.
ضمن اینکه شهرداری ها متولیان پسماند در شهرها هستند و اعلام نداشتن پول و اعتبار از سوی آنها نمی تواند دلیلی برای رفع تکلیف باشد. همچنین شوراها در شهرها و روستاها می بایست در خصوص بازیافت و تفکیک زباله برنامه ریزی و راهکارها را ارائه کنند. 
ساعت از 10 شب گذشته بود که به سمت تهران به راه افتادیم. 
در راه و مسیر بازگشت پیامی را برای دوستداران جنگل ها و طبیعت که امروز در چهارده استان به پاکسازی عرصه های جنگلی اقدام می کنند تهیه کردم که برای مسئولین برنامه، تلفنی خوانده شد. 
حدود ساعت 2 صبح به خانه رسیدم.

No comments:

Post a Comment