Friday, April 17, 2015

پیگیری ها برای گرد و غبار خوزستان

26 بهمن 93
با وقوع گرد و غبار در خوزستان از عصر پنج شنبه پیگیری ها در استان از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان آغاز شد. یک شنبه در هیات دولت گزارش مشروحی از وضعیت هوای خوزستان، اهواز، علل و عوامل و راهکارها ارایه کردم. سه شنبه شب جلسه ای با نمایندگان استان خوزستان در سازمان داشتیم و چهارشنبه شب هم جلسه ای که رئیس جمهور دستور تشکیل آن را برای ارائه برنامه در خصوص مقابله با گرد و غبار خوزستان داده بودند، برقرار شد. در سازمان با حضور دستگاهای اجرایی مسئول آخرین یافته های ماهواره ای و تصاویر و مطالعات از منشأ گرد و غبار در استان بررسی شد. مشخص شد که با تفاوت در جریان های بادی منشأ غبار کاملا تغییر می کند و ممکن است یک بار خارج کشور باشد، یک بار از نقاط متغیر داخلی. کارشناسان تاکید داشتند منابع تولید گرد و غبار و خشکی نه تنها در ایران بلکه در منطقه غرب آسیا رو به رشد بوده، کاهش شدید نزولات آسمانی در سال جاری و افزایش دمای کم سابقه در زمستان هم تشدید کننده این وضعیت بوده است.
جلسات و گزارش های متعددی در روزهای بعد تشکیل شد. از جمله جلسه ای با حضور استاندار خوزستان آقای مهندس مقتدایی که در هماهنگی دستگاه های اجرایی نقش کلیدی داشت و بر اعطای اختیارات اجرایی کامل به استان در قالب کارگروه فعلی کاهش آلودگی هوای استان نیز تاکید می کرد. از نظر او این یک واقعیت است که مردم در تمام کشور باید یاد بگیرند چگونه با این پدیده مواجه شوند تا آسیب نبینند. در همه دنیا طوفان  گرد و غبار اتفاق می افتد و ما هم در ایران باید برنامه واکنش سریع، میان مدت و بلند مدت داشته باشیم.
در این جلسات نمایندگان دستگاه های اجرایی در بالاترین سطح شامل هواشناسی، وزارت نیرو (بخش آب)، وزارت نفت (همکاری در مالچ پاشی)، سازمان جنگل ها و مراتع (مسؤلیت اصلی در اجرا)، وزارت بهداشت (مسئولیت توزیع ماسک، آمادگی اورژانس)، محیط زیست (مسئولیت هماهنگی پایش و نظارت)، دانشگاه (مسؤلیت ادامه مطالعات) و سازمان مدیریت و برنامه ریزی، برنامه های اجرایی خود را ارائه کردند. در نهایت برنامه هاي شش دستگاه اجرايي براي مقابله كوتاه مدت و ميان مدت با گرد و غبار در خوزستان دريافت شد و توسط معاونت انساني سازمان حفاظت محیط زیست تلفيق و در هیات دولت ارايه شد. دولت ضمن تاييد كليات برنامه، تنظيم نهايي اعتبارات دستگاهها را به عهده آقاي دكتر نوبخت گذاشت تا در جلسه بعد دولت تصويب نهايي و ابلاغ شود.
در یکی از جلساتی که در دفتر معاون اول رییس جمهور به این منظور تشکیل شدو غیر از من، آقایان دکتر جهانگیری، مهندس زنگنه، دکتر آخوندی، مهندس چیت چیان، دکتر هاشمی و رییس سازمان هواشناسی حضور داشتند، گزارشی که از صفحات شبکه های اجتماعی از جمله فیس بوک ارایه کردم و عکس هایی که از کامنت ها گرفته بودم را ارایه و درباره مطالبات اجتماعی، اعتراضات و شرایط سختی که بر مردم اهواز و سایر شهرهای خوزستان مانند آبادان، اندیمشک، دزفول، شوش، بهبهان و حتی برخی استان های دیگر وارد شده صحبت کردم. آقای دکتر هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گزارشی از فوریت های صورت گرفته مانند توزیع ماسک و آماده باش بیمارستان ها برای پاسخگویی به مراجعات مردم ارایه داد و تاکید کرد که به محض امکان پرواز به اهواز خواهد رفت. دیگر دستگاهها هم گزارش برنامه هایشان را ارایه دادند. در این جلسه جناب مقتدایی استاندار خوزستان هم از طریق تلفن در بحث ها مشارکت داشت.
این تلاش ها به تهیه بسته اقدامات اجرایی و اعتبارات مقابله با گرد و غبار استان خوزستان منجر شد. برنامه‌ احیای تالاب‌ها، تعیین الگوهای جوی مؤثر بر تولید گرد و غبار و اولویت‌بندی کانون‌های مؤثر، توسعه و ارتقای سامانه مدل‌سازی پیش‌آگاهی و ارتقای زیرساخت‌های فناوری برای پیش‌بینی به موقع، اجرای عملیات بیابان‌زدایی و کنترل کانون‌های بحران، توسعه نهال‌کاری و ایجاد جنگل‌های دست کاشت بیابانی، ایجاد زیرگذرهای مناسب در جاده‌های آنتنی میدان‌های نفتی، تجهیز مراکز خدمات تشخیصی و مراقبتی بیماری‌های ناشی از استنشاق گرد و غبار و پیش‌بینی اعتبارات مورد نیاز اجرای این برنامه‌ مورد تصویب هیأت وزیران قرار گرفت.
روز 28 بهمن با این بسته و هیاتی متشکل از معاونین و نمایندگان دستگاههای اجرایی ذی ربط به اهواز خواهیم رفت تا در استان جلسه اجرایی آن را برگزار کنیم.
ضمنا لینک زیر گزارش اقدامات 17 ماه گذشته سازمان حفاظت محیط زیست درباره گرد و غبار است.

No comments:

Post a Comment