Sunday, May 17, 2015

گرد و غبار از محورهای اصلی رایزنی های ایران و عراق

تاکید ایران و عراق برای همکاری های محیط زیستی در بیانیه مشترک روسای جمهوری دو کشور
در این بیانیه مشترک که روز پنجشنبه منتشر شد همکاری های آموزشی، پژوهشی، ایجاد پارک های صلح مرزی، همکاری در زمینه حفاظت از تالاب ها و تنوع زیستی، کاهش گرد وغبار و همکاری در مجامع منطقه ای و بین المللی برای بهبود محیط زیست برای اولین بار در صدر همکاری ها قرار گرفته است. این در حالیست که طرفین ضمن بررسی مسائل و بحران های سیاسی و امنیتی جاری در سطح منطقه، نگاه و فهم مشترکی نسبت به موضوعات مطرح شده داشته و بر ضرورت استمرار رایزنی های دوجانبه و چندجانبه برای عبور از چالش های امنیتی و تقویت مناسبات منطقه ای و مقابله با همه اشکال تروریسم و افراطی گری تأکید کردند. 

محور اصلی ملاقات من نیز با آقای ابراهیم الجبوری وزیر محیط زیست عراق، مقابله با گرد و غبار و تسریع در تشکیل کمیته دائم همکاری زیست محیطی دو کشور بود. دراین دیدار گفتم که بحران مسائل زیست محیطی و به ویژه پدیده گرد و غبار در دو کشور و منطقه نیاز به همراهی و تعامل ایران و عراق دارد و این در حالیست که ایران به واسطه کانون های خارجی به ویژه در استان های جنوبی و غربی با بحران پدیده گرد و غبار مواجه شده است.
وزیر محیط زیست عراق خواست تا با ایجاد ظرفیت در زمینه آموزش های تخصصی محیط زیستی برای کارشناسان عراقی به حل این بحران ها کمک کنیم. همین طور خواستار حمایت ایران از ثبت جهانی هورالعظیم و هورالهویزه شد. تشکیل کمیته ای مشترک پیرامون پاکسازی اروند رود از کشتی های مغروق دوران جنگ تحمیلی و کاهش اثرات تخریبی محیط زیستی این پدیده در اروند رود از دیگر توافقات بود.

همچنین قرار شد طی نامه ای مشترک از سوی ایران و عراق به آخیم اشتاینر معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و مدیر اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد یونپ، موضوع شکل گیری و ساماندهی ساختار فنی مالی برای مقابله با پدیده گرد و غبار و طوفان های شن با مشارکت تمامی کشورهای آسیای غربی به رهبری یونپ طرح و مورد پیگیری قرار گیرد.
مشروح این اخبار را می توانید در پورتال سازمان حفاظت محیط زیست مشاهده کنید.

No comments:

Post a Comment