Thursday, April 23, 2015

لایحه خاک، سند مدیریت پسماند کشور و صنایع سبز؛ همه برای زمین پاک

پریروز در حاشیه مراسم گرامیداشت روز زمین و معرفی واحدهای صنعتی و خدماتی سبز برای تصویب سند مدیریت پسماند کشور در هیئت وزیران اظهار امیدواری کردم و خوشبختانه این سند دیروز در جلسه دولت مصوب شد. برای این سند و نیز لایحه خاک که اول هفته در دولت به تصویب رسید ساعت ها کار کارشناسی و ماهها پیگیری انجام شده است. 

در جلسه دولت البته ابتدا گزارش مهم ترین آلاینده های محیط زیست ناشی از فاضلاب ها و پسماندها و وضعیت مدیریت انواع پسماندها و مسئولیت دستگاههای اجرایی ذیربط برای حل مشکلات و چالش های پیش رو مورد بحث و بررسی قرار گرفت. سپس سند مدیریت پسماند کشور مصوب شد که براساس آن، سازمان حفاظت از محیط زیست، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر دستگاههای مسئول موظفند نسبت به تهیه دستورالعمل بهره برداری و استفاده صنایع از سوخت های مشتق شده از پسماندها، تعیین حد تشخیص پسماندهای عادی، پزشکی حاصل از مطب ها و کلینیک ها، تدوین دستورالعمل بسته بندی مواد و تجهیزات با هدف کاهش تولید پسماند، تدوین دستور العمل و ضوابط مربوط به دخیره سازی، تدوین دستورالعمل ضوابط جایگزینی پلاستیک های زیست تجزیه پذیر، اصلاح ضوابط استقرار واحدهای بازیافت و مدیریت پسماندها و اصلاح قانون مدیریت پسماند و آیین نامه اجرایی آن با رویکرد بررسی میزان تحقق و تعیین تکلیف مواد اجرایی نشده و تدوین مواد قانونی مورد نیاز اقدام نمایند. وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز مکلف است تسهیلات و شرایط لازم برای اجرایی نمودن دستورالعمل بهره برداری و استفاده صنایع از سوخت های مشتق شده از پسماندها را فراهم کند.
لایحه خاک هم شامل مهم‌ترین قوانین مربوط به حفاظت از خاک در مقابل آلودگی و تخریب به حساب می آید و سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی در کنار هم برای مفاد این لایحه اقدام خواهند کرد.

گفت و گو برای نجات هامون با محمد اشرف غنی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام)، معصومه ابتکار در دیداری که با محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان داشت، با تاکید بر ضرورت گسترش همکاری های مشترک زیست محیطی میان دو کشور، تصریح کرد: این همکاری به ویژه در خصوص احیای تالاب های بین المللی هامون به دلیل تاثیری که بر شرایط زیست محیطی و معیشتی مردم بومی دارد، بسیار حائز اهمیت است.

معاون رئیس جمهور ضمن یادآوری چالش بزرگ گرد و غبار که در حال حاضر بسیاری از کشورهای منطقه همچون ایران و افغانستان را درگیر خود کرده، گفت: ایران آمادگی دارد تا با گسترش همکاری های دوجانبه، اقدامات لازم به منظور حل این چالش و کاهش تاثیر آن بر کیفیت زندگی و سلامت مردم را آغاز نماید.
وی اعلام کرد: ایران آماده است تا زمینه همکاری های لازم در خصوص موضوعات بین المللی و محیط زیستی دو کشور همچون تغییرات آب و هوا و اقلیم، حفاظت از جنگل ها و تنوع زیستی، مدیریت سموم کشاورزی، حفاظت از منابع آب و خاک، بسط آموزش به منظور توانمندسازی و ظرفیت سازی نیروهای تخصصی، مدیریت پسماند و زباله را از طریق تبادل تفاهم نامه فراهم آورد.
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان نیز در این دیدار با اعلام آمادگی جهت ایجاد چارچوب همکاری های کلی برای حفظ محیط زیست در کشور و منطقه، گفت: با توجه به مشکلات ناشی از تغییرات آب و هوا و اقلیم که منجر به خشک شدن باغ ها و جنگل های افغانستان شده است، این کشور آماده هر نوع اقدام و همکاری در زمینه حفاظت و احیای آب گیرها و تالاب ها است.

معترضان به سگ کشی و نامه به وزیر کشور

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، معصومه ابتکار روز یکشنبه در جمع معترضان به سگ کشی در شیراز از حضور پرشور و احساس مسوولیت مردم نسبت به حیات حیوانات تشکر کرد و گفت: ما از طریق اداره کل محیط زیست استان فارس پیگیر موضوع هستیم. 

وی ادامه داد: مدیرکل محیط زیست استان فارس اعلام کرد که سرنخ هایی پیدا شده اما برخی از ابعاد موضوع روشن نیست زیرا شهرداری این مساله را انکار می کند. 
ابتکار با تاکید بر این که در حمایت از حقوق حیوانات یک خلاء قانونی وجود دارد گفت: در سازمان حفاظت محیط زیست قوانینی برای حیات وحش وجود دارد اما در خصوص حقوق حیواناتی مانند سگ و گربه قانونی مستقیم دیده نشده است از این رو در تلاشیم چارچوبی قانونی در راستای حمایت از حقوق حیوانات تعریف کنیم تا در زمان وقوع چنین مواردی تکلیف روشن باشد. 

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مسوولیت این مساله برعهده شهرداری است و شوراها و دهیاری ها ناظر بر آن هستند و سازمان محیط زیست به طور مستقیم در چنین موضوعاتی تکلیف قانونی ندارد اما چون مدافع حقوق حیوانات هستیم به این مساله ورود می کنیم و از تمام ظرفیت سازمان برای روشن شدن این مساله استفاده خواهیم کرد.

همچنین معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست امروز طی نامه ای از وزیر کشور درخواست کرد تادستورات لازم برای توقف فوری اقدامات غیر معمول و خارج از دستورالعمل مربوط به کنترل جمعیت سگ های رها شده و نیز برخورد قانونی با خاطیان را صادر کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست پام، معصومه ابتکار در این نامه خطاب به رحمانی فضلی همچنین خواستار اصلاح، به روز رسانی و اجرای کامل دستورالعمل مربوط به کنترل جمعیت سگ های رها شده که مسئولیت آن را دبیرخانه ستاد مرکزی کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان در حوزه معاونت امور عمرانی آن وزارت بر عهده دارد، شد.

در این نامه با اشاره به اخبار منتشره در مورد استفاده از سم و اسید برای معدوم کردن تعدادی سگ در استان فارس و جریحه دار شدن افکار و احساسات عمومی، بر آمادگی سازمان برای هرگونه همکاری در زمینه تدوین قانون، شیوه نامه و یا دستورالعمل لازم در زمینه رعایت حقوق حیوانات تاکید شده است. 

امضای تفاهم نامه میان سازمان حفاظت محیط زیست و کانون وکلای دادگستری مرکز

سواد حقوق محیط زیست شهروندان در سطح قابل قبولی نیست و عامه مردم از مسئولیت ها و حقوق خود در این حوزه بی اطلاع هستند که توانمندسازی آن ها در این زمینه می تواند از اولویت های کاری مشترک پس از تفاهم نامه میان سازمان و کانون وکلای دادگستری مرکز باشد.
پیگیری و امضای این تفاهم نامه، فرصتی ارزشمند برای جریان سازی مثبت اجتماعی و ایجاد آگاهی عمومی برای مواجه صحیح حقوقی با مسائل مرتبط در سطح دستگاه های اجرایی و سازمان های بین المللی است.


در این جلسه با توجه به تعدد پرونده های حقوقی سازمان حفاظت محیط زیست و پیچیدگی های قانونی این پرونده ها در حوزه های مختلف همچون مباحث مربوط به محیط بانان، زمین خواری و شکار، از وکلای حاضر در جلسه در خواست کردم تا نسبت به تشکیل گروه حقوقدانان مشاور سازمان حفاظت محیط زیست اقدام نمایند.
آقای نجفی توانا رئیس هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز نیز آمادگی آن کانون را بر مشورت دهی و مشارکت در مباحث دفاع از کارگزاران و زحمت کشان محیط زیست در ابعاد حقوق مدنی و کیفری اعلام کردند.
امیدوارم این سرآغاز یک همکاری اثربخش و مفید برای جامعه ایران باشد.

پیگیری سازمان حفاظت محیط زیست برای مجازات عوامل کشتار سگ ها

به دنبال پیگیری ها در مورد خبر کشتار بی رحمانه سگ ها، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس در خبر زیر گزارشی درباره این موضوع ارایه داده است:
محیط زیست تا شناسایی و مجازات عوامل کشتار بیرحمانه سگ ها پیگیری لازم را انجام خواهد داد
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس تاکید کرد: کشتار بیرحمانه سگ ها که در شبکه‌های اجتماعی و خبری اطلاع‌رسانی شده است را مغایر حقوق حیوانات می‌دانیم و تا شناسایی و مجازات عوامل و پیگیری لازم را انجام خواهیم داد .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام)، حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی اظهار داشت: هر چند هنوز اطلاع دقیقی از مکان و زمان انجام این اقدام غیرانسانی و اشخاص مجری و آمران معدوم کردن سگ‌ها توسط تزریق ماده سمی در دست نیست و باید در باره اصالت فیلم منتشر شده هم کنکاش و بررسی شود، به طور قطع مرتکبین مورد پیگرد و مجازات قرار خواهند گرفت.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس با تاکید بر اینکه باید اقدام فوری و عاجل برای پرهیز از تداوم این کار گرفته شود، ادامه داد: برابر قانون و آخرین دستورالعمل‌ها، بخشنامه‌ای، ابلاغ شد و تکلیف هم برعهده شهرداری‌ها قرار دارد. براساس آن سگ‌ها باید زنده‌گیری شده و معاینه شوند و اگر بیماری مشخص شد، معدوم شوند که آن هم طبق قانون روش معدوم‌سازی مشخص شده است.
ابراهیمی‌کارنامی گفت: عمل غیر انسانی و غیر اخلاقی کشتن سگ‌ها در هرجا انجام شده باشد، خلاف مقررات بوده و ما ضمن اینکه با استانداری و مقامات انتظامی و قضایی استان در این باره مکاتبه کرده ایم ، معاون فنی اداره کل محیط زیست استان فارس را مامور پیگیری موضوع برای حمایت از حقوق حیوانات کرده‌ایم.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس راهبرد این اداره کل در سال 1394 را حفاظت و صیانت از حیات وحش منطقه عنوان کرد و گفت: امسال همه بخش ها در این راستا تلاش خود را خواهند کرد و با حفظ زیستگاهها، مشارکت جوامع محلی، آموزش اقشار مردم و افزایش دانش زیست محیطی مردم، احیاء جمعیت حیات وحش را دنبال خواهیم کرد .
گفتنی است، اخیرا فیلم کوتاهی در فضای مجازی منتشر شده که چهار نفر در حال تزریق ماده ای به یک قلاده سگ برای کشتن حیوان هستند و مدعی می شوند که در مقابل تحویل هر لاشه سگ 15 هزار تومان حق الزحمه می گیرند.

بازگشت فلامینگو ها به دریاچه ارومیه

شناسهٔ خبر: 2530967 شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۳/ استانها > آذربایجان غربی
خبرگزاری مهر- ارومیه - در پی بارش های اخیر و افزایش سطح آب دریاچه ارومیه نزدیک ۵ هزار قطعه فلامینگو در سواحل این تالاب بین المللی فرود آمده و سکنی گزیده اند.
به گزارش خبرنگار مهر، پارک ملی دریاچه ارومیه در سال های پر آبی آن میزبان هزاران پرنده فلامینگو و پلیکان بود که در مسیر مهاجرت در این زیستگاه امن استراحت کرده و بعد از بازیابی توان و قوای جسمانی دوباره به مهاجرت خود ادامه داده و حتی تخم گذاری کرده و جوجه آوری نیز می کردند. اما در سال های اخیر به دلیل افزایش غلظت نمک در آب دریاچه و به تبع آن کریستالیزه شدن و بلور بستن بال و پر پرندگان، دیگر این دریاچه میزبان هیچ پرنده ای نبوده است. این در حالیست که اخیرا شاهد حضور هر چند کمتر این پرندگان مهاجر در دریاچه هستیم که این را باید به فال نیک گرفت.
رئیس اداره نظارت بر حیات وحش محیط زیست آذربایجان غربی در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: در پی بررسی های بعمل آمده و بازدید های میدانی صورت پذیرفته توسط اداره نظارت بر حیات وحش و آبزیان اداره کل جمعیتی حدود ۴ الی ۵ هزار قطعه فلامینگو در روزهای اخیر در سواحل پارک ملی دریاچه ارومیه و بیشتر در حوالی مصب رودخانه نازلو سکنی گزیده اند.
امید یوسفی با بیان اینکه با توجه به نزدیکی فصل لانه سازی و تخم گذاری پرنده احتمال جوجه آوری در محل یاد شده نیز می تواند وجود داشته باشد اظهارداشت: اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی در نظر دارد تا در روزهای آینده برای کشف محل های جدید جوجه آوری پرنده از سیستم های نوین از قبیل هلی کم با برد بالا استفاده کند همچنین افزایش میزان حضور نیروهای یگان حفاظت در محل های مورد تجمع پرنده نیز در دستور کار قرار دارد. یوسفی ادامه داد: از آغاز خشکسالی ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه چند سالی بود که حضور هیچ فلامینگویی در این زیست بوم ارزشمند گزارش نشده بود ولی از سال گذشته شاهد بازگشت آنها به این منطقه هستیم. 



Friday, April 17, 2015

جنگل مازیچال و هنرمندان دوستدار محیط زیست

هفته گذشته ملاقاتی با تعدادی از هنرمندان، از جمله خانم های هنرمند سینما داشتم که نمایندگی 130 امضاء کننده نامه نجات جنگل مازیچال به رییس جمهور را برعهده داشتند. ضمن تشکر ازمسئولیت پذیری و دلسوزی اهالی فرهنگ و هنر نسبت به حفظ محیط زیست به ویژه جنگل های کشور که امروزه با تهدیدهای بسیاری مواجه است، درخواست کردم تا برای نجات زیست بوم سبز و آسیب پذیر ایران از دست سودجویان و زمین خواران، زنجیره ای حفاظتی تشکیل دهند.
متاسفانه تخریب محیط زیست، جنگل خواری، زمین خواری و کوه خواری چنان در ابعاد متفاوت رواج یافته که هوشیاری، مطالبه و جریان سازی مردم بومی و گروه های مرجع همچون هنرمندان می تواند ضامن توقف این روند باشد.


تاریخ، زن، زهرا (س)

با همه توجهی که دنیا در چند دهه اخیر به وضعیت زن داشته و تلاش هایی که برای جبران گذشته و کاهش فاصله های جنسیتی براساس شاخص های انسانی صورت گرفته، هنوز در بسیاری زمینه ها زنان و جایگاه آنان دچار چالش ها و تهدیدات جدی است. هنوز در حوزه آموزش و بهداشت باید گام های بلندی برداشت، هنوز فقر رنگی زنانه دارد و هنوز در درگیری های مسلحانه و خشونت زنان و کودکان بیشترین آسیب ها را می بینند. این در حالی است که ظرفیت های عظیمی در زنان برای پیشرفت و اعتلا وجود دارد. به خصوص توانمندی زنان در بذل محبت بلاشرط و ترویج دوستی، درمقابل دشمنی ها و درگیری ها آنها را صاحب توانی ذاتی برای حل منازعات می سازد. این توان که بخشی از هوش عاطفی محسوب می شود و گوستاو یونگ آن را آنیما می خواند، در مدیریت اختلافات سازمانی، تشکیلاتی و اجتماعی موفق عمل می کند. همچنین می تواند در جهان کنونی که به طور روزافزونی به سوی مناقشه و خشونت می رود، چاره و راهکار باشد.
در حوزه این بحث، شخصیت بی بدیل حضرت زهرا (س) و روش زندگی، عشق و فداکاری های او نه فقط برای خانواده اش بلکه برای جامعه بشری مثال زدنی است. نشانه های این منش و روش را می توان در تعبیرات به کار رفته در خطبه فدکیه دید. در شبه جزیره عربستان و در دوران صدر اسلام این خطبه پیامی است که به مسجد مدینه محدود نمی شود و فراتر از مکان و زمان به ما می رسد؛ پیامی ماندگار از انسانیت و آزادگی و محبت. به علاوه این بانو مقاطع مختلف زندگی اش را با رازهایی همراه کرد تا آیندگانی که در پی کشف حقیقت و راههای ناشناخته هستند، مسیرهای نوینی را بیابند.
ای کاش بیشتر زهرا (س) را بشناسیم و با بهره مندی از افکار متعالی اش گره های کور زندگی امروز و اسارت در قفس نفس و خودخواهی و گم گشتگی در بیراهه ها را کنار زنیم. الگوهای مورد نیاز امروز ما آنانی هستند که فراتر از زمان و مکان و نژاد و مذهب و قوم، برای همه بشریت الهام بخش هستند. جامعه بشری نیز امروز به خوبی احساس کرده است باید روحیه صلح و انسان دوستی را به جای خصومت و درگیری بنشاند.

عید دیدنی در سازمان

17 فروردین 94

عید دیدنی با همکاران و کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست؛ دیروز زمان محدود و مکانی در سازمان مشخص شد برای اینکه همه یکدیگر را ببینیم و نیز اینکه در تعدد دیدارها و رفت و آمدها، وقت و زمان کار و تلاش خدای نکرده هدر نرود. دیدار خوب و انرژی بخشی بود. البته خیلی پیش از این دیدار، فعالیت های سال جدید شروع شده است.


تالاب گاوخونی

15 فروردین 94

طرح احیای تالاب بین المللی گاو خونی در دستور کار دولت قرار دارد. ديروز در بازدید از تالاب بین المللی گاوخونی كه يکی از با ارزش ترین تالاب های ثبت شده کشور در کنوانسیون رامسر است، گفتم دولت در نظر دارد با همکاری وزارت نیرو و وزارت کشاورزی و کشاورزان منطقه با تعیین و تغییر الگوی کشت این تالاب را احیا کند. باید الگوی آبیاری منطقه منطبق با واقعیت ها باشد و از کشتي که آب زیادی نیاز دارند خودداری شود. همچنين طرح مطالعاتی احیای تالاب بین المللی گاوخونی كه راهکار های احیای تالاب و تامین حق آب را مشخص كرده ارایه شده است. دولت برای احیای این تالاب اعتباراتی را در نظر گرفته است که بخشی از آن در بودجه سال آینده به تصویب رسید. با احیا و مدیریت و تامین آب مورد نیاز تالاب های کشور می توان بخشی از مشکلات ریزگردها را در کشور نیز بر طرف کرد.


مدیریت سبز در ضوابط اجرایی بودجه 94

10 فروردین 93

 ديروز در دومين جلسه هيات دولت در سال جديد استقرار سیستم مدیریت سبز در ضوابط اجرایی بودجه 94 به تصويب رسيد. بر اساس ماده 190 برنامه پنجم توسعه، دستگاه های اجرایی، موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی که مصرف کنندگان بزرگ منابع و انرژی هستند یک درصد از اعتبارات مندرج در قانون بودجه سال ۱۳۹۴ را به منظور استقرار سیستم مدیریت سبز و اعمال سیاست های مصرف بهینه منابع پایه و محیط زیست هزینه خواهند کرد.
براساس این مصوبه ،کلیه دستگاههای اجرایی و نهادهای عمومی موظفند سیاست های مصرف بهینه منابع پایه و محیط زیست را با اجرای برنامه مدیریت سبز شامل مدیریت مصرف انرژی، مواد اولیه و تجهیزات، کاهش مواد زاید جامد و بازیافت انجام دهند. اجرای نظام مدیریت سبز و ارایه این کارنامه که بعد از سال ها توقف مجددا از سر گرفته شده، نشانگر این است که دولت یازدهم اراده قوی برای اصلاح الگوی مصرف و کاهش هزینه های جاری در دستگاههای دولتی و حفاظت از محیط زیست دارد.
بنابراين از همه نهادها و دستگاههایی که به نحوی از بودجه عمومی استفاده می کنند همچنین شوراهای شهر و شهرداری ها در خواست ميشود در راستای استقرار سیستم مدیریت سبز و اعمال سیاست های مصرف بهینه منابع پایه و محیط زیست اقدام كنند.



دیدار نوروزی

3 فروردین 94

دومین روز سال نو از مشهد به روستایی در نزدیکی نیشابور به نام دیزبادبالا رفتم؛ به همراه همکاران و اعضای خانواده. این روستا ویژگی های خاصی دارد. اولا همه اهالی آن باسواد هستند و بعد اینکه بسیار نسبت به طبیعت مهربان و برای حفظ آن فعال و از مصادیق بارز مشارکت مردمی به حساب می آیند. به طوری که خود اهالی چند نفری را برای حراست از طبیعت استخدام کرده اند.


لازم دیدم ضمن ملاقات با اعضای شورای اسلامی و اهالی این روستا و بازدید از اقدامات ترویجی و آموزشی انجام شده در تفکیک زباله، بازیافت ؛ حفظ وتوسعه فضای سبز روستا ؛ احداث برج کبوتر خانه و به ویژه از تشکیل اولین یگان مردمی حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی کشور تشکر کنم. این یگان در واقع محیط یارانی هستند که از طریق اهالی روستا برای یاری طبیعت استخدام شده اند. 
همکاران توضیح دادند که روستای دیزبادبالا در ضلع جنوب شرقی منطقه حفاظت شده بینالود واقع شده و از لحاظ ارتفاع بالاترین روستای نیشابور در رشته کوه زیبای بینالود است. همچنین بهترین گیلاس اورگانیک در این روستا تولید و به کشورهای مختلف صادر می شود.


همین طور دیروز با محیط بان پناهگاه حیات وحش حیدری نیشابور دور هم نشستیم و از مشکلات و کمبودها و نیز اهداف و آرمان ها گفتیم. محیطبانان فداکاری که حاصل کارشان وجود یکی از بهترین مناطق حفاظت شده کشور است. به دیدار گله های قوچ و میش و تدابیر مختلف حفاظتی برای این منطقه که گواه این تلاش هاست هم رفتیم.

سال نو؛ امیدهای نو

اول فروردین 94



سلام بر همه دوستان
نوروز به تعبیری بيداري از خواب زمستان است؛ بازگشت از خوابی عمیق و گاه شبیه مرگ. طبیعت اما قادر است از مرگ بازگردد و دوباره زندگی کند و انسان هایی که می توانند به طبیعت نزدیک شوند و با آن هم ذات پنداری کنند، این تحول را بهتر درک می کنند. اینکه همواره باید زنده و متحول شد و برای اینکار بهترین فرصت نوروز است. اگر اهل اصلاح باشیم عید مهلتی دوباره است؛ باید با طبیعت همراه شد و فقط نظاره گر بهار نبود بلکه آن را منشاء ورود دوباره نشاط و زندگی دانست.
تردیدی نیست که اگر تخريب و نابودي طبيعت به دست انسان صورت مي گيرد، نجات طبيعت نیز می تواند در دوستی با آدمی تحقق یابد. انسان نوروزي يعني کسی كه خود را با عالم خلقت و حيات هماهنگ كرده، زشتي و پليدي را کنار زده و خویش را با جریان طبیعی زندگي هم جهت كرده باشد؛ اين همان تسبيح است. اينكه با اراده خالق خلقت هم جهت شویم، از آن انرژي و حركت گیریم و جزیی از راز و رمز حیات و غیب شویم، ارتفاع گيريم، پرواز كنيم و از محدوديت ها، زنجيرها و اسارت نفس و خودخواهي رها شويم؛ رها مانند طبيعت، مانند درخت، مانند درنا، مانند گوزن، مانند ماهی، مانند كودكي ...
امید است سالی سرشار از تلاش برای داشتن محیط زیست و طبیعتی زنده و شاداب را پیش رو داشته باشیم.

دهمین جایزه دکتر تقی ابتکار

25 اسفند 93

پریشب دهمین دوره جایزه دکتر تقی ابتکار توسط مرکز غیردولتی صلح و محیط زیست برگزار شد. این مراسم بعد از درگذشت پدر همه ساله در سالگرد ایشان با حمایت مالی خانواده برپا می شود. امسال برای اولین بار جایزه بین المللی هم داشتیم که به دکتر کلاوس تاپفر معاون سابق سازمان ملل در برنامه محیط زیست و از شخصیت های پر توان و پر نفوذ در مباحث جهانی محیط زیست اعطا شد. مادر برای این مراسم زحمت بسیار می کشند؛ از مدیریت برنامه ها و پذیرایی و غیره تا تامین ملزومات و همین طور دوستان در مرکز صلح و محیط زیست. در این مراسم که برای اولین بار بخش بین المللی آن برقرار شده، چند تن از سفرای کشورهای خارجی و دکتر کلاوس تاپفر معاون سابق سازمان ملل در برنامه محیط زیست نیز شرکت داشتند.
دکتر هومان لیاقتی مدیرعامل مرکز صلح و محیط زیست در ابتدای مراسم با اشاره به مقوله صلح و محيط زيست و ضرورت پرداختن به آن در جهان کنونی به جمله ای تاریخی اشاره کرده و گفت: در اواخر دوران ریاست جمهوری گورباچف، وی به رییس جمهور آلمان شرقی گفت: هر کسی که زمان را درک نکند، تاریخ جریمه اش خواهد کرد.

دکتر علی اشرف مجتهد شبستری معاون رییس هیات مدیره مرکز صلح و محیط زیست هم در سخنانی با اشاره به دوران مسئولیتش در ژنو گفت: مي خواهم با استفاده از اين فرصت خاطره كوتاهي از دوران سفارتم در سازمان ملل بيان كنم؛ وقتی در سال 2003 پرزيدنت خاتمي براي شركت در اجلاس جامعه جهاني اطلاعات به ژنو آمدند، همايشي را در شوراي جهاني كليساها ترتيب داديم كه در آن سفراي كشورهاي مختلف در سازمان ملل و نيز مقامات برجسته سوئيسي شركت داشتند. طرف مقابل آقاي خاتمي در بحث، جناب بندويك، نخست وزير نروژ بود كه ايشان هم يك روحاني مسيحي هستند. آقای خاتمي سخن خود را با اين نكته آغاز كرد كه فرق من با آقاي بندويك در اين است ايشان در خانواده مسيحي در نروژ به دنيا آمده و من در يك خانواده شيعه در ايران؛ ما هر دو برابريم و هيچ يك ارجحيتي بر ديگري ندارد؛ هر چقدر بيشتر بتوانيم به خلق خدا و بشريت خدمت كنيم نزد خداوند عزيزتر هستيم. دكتر توپفر مثال بارز آن دسته از افرادي است كه به بشريت خدمت مي كنند. همچنین همه کسانی که برای حفظ محیط زیست و طبیعت کره زمین به عنوان نعمات و مواهب الهی تلاش می کنند.

در این مراسم، دکتر یوسف حجت به نمایندگی از هیات داوران نهمین دوره جایزه دکتر تقی ابتکار  بیانیه این هیات را قرائت کرد.
کلاوس تاپفر برنده جایزه بین المللی این مراسم پس از دریافت جایزه خود گفت: خوشحالم که در ایران هستم و از مرکز صلح و محیط زیست برای اعطای این جایزه تشکر و آن را یک افتخار برای خود می دانم. اعطای این جایزه نشان دهنده پیوندهای عمیق بین ملت هاست و باید این فعالیت ها را ادامه داد.
تاپفر تاکید کرد: فرصت برای محیط زیست کم است و نباید اجازه دهیم که نا امیدی ما را فرا گیرد. باید با این رویکرد که طرح موضوع محیط زیست طرح مباحث لوکس نیست و آینده بشریت با آن گره خورده، حرکت کنیم.
کلاوس تاپفر که مدیر موسس و مدیر اجرایی فعلی موسسه مطالعات توسعه پایدار (IASS) است، با اشاره به اینکه موسسه یاد شده به طور ویژه روی خاک کار می کند، برای همکاری با ایران اعلام آمادگی کرد و افزود: کارهای متعددی را برای تغییر رویه ها باید انجام دهیم.


هیات داوران همچنین افراد زیر را به عنوان برگزیدگان سال 1393 معرفی کرد:
1- هيات داوران به اتفاق آراء اعطای جایزه پژوهشگر پیشکسوت را به جناب آقای علیرضا کوچکی استاد دانشگاه فردوسی مشهد به خاطر سالها تدریس و تحقیق در زمینه محیط زیست و کشاورزی در ایران و بنیانگذار کشاورزی پایدار در ایران و چاپ بیش از 161مقاله در مجلات معتبر داخلی و بین المللی و مشاوره به کلیه نهادهای مرتبط با حفظ محیط زیست و کشاورزی
2- اعطای جایزه پژوهشگر پیشکسوت را به جناب آقای هوشنگ ضیایی مدرس دانشگاه به خاطر سال ها تدریس و تحقیق در زمینه محیط زیست در ایران و تلاش برای نجات حیات وحش از خطر نابودی و انقراض
3- اعطای جایزه پژوهشگر جوان به سرکار خانم بیتا آیتی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس به خاطر تحقیق فراوان در زمینه حذف آلاینده های سخت تجزیه پذیر با استفاده از روشهای پیشرفته زیستی و نانو فناوری
4- اعطای جایزه تلاشگر بخش خصوصی به جناب آقای سید محمد علی اشرف واقفی به خاطر فعالیتهای مداوم در جهت آموزش، شناخت، حفاظت از طبیعت ایران
5- اعطای جایزه خبرنگار برتر به سرکار خانم طهورا شهبازی خبرنگار فعال در حوزه محیط زیست به خاطر تلاش مجدانه در انعکاس خبر و گزارش های زیست محیطی
6- لوح تقدیر هیات داوران به تلاشگر نمونه جناب آقای سهیل اولادزاد به خاطر فعالیت پیوسته و موثر در زمینه محیط زیست و فرهنگسازی و آموزش عامه مردم به خصوص جوانان در امر محیط زیست و به طور خاص در موضوع پسماند و بازیافت
7- لوح تقدیر به شقایق موسوی به خاطر فعالیت هنری و ادبی با انگیزه های محیط زیستی و به عنوان نماینده ای از جامعه نوجوان کشور

رکود خروج خودروهای فرسوده

24 اسفند 93

دیروز در مراسم جشن رکورد خروج خودروهای فرسوده با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور جناب آقای شریعتمداری در محل سازمان حفاظت محیط زیست، از سوی ستاد مدیریت حمل‌ و نقل و سوخت اعلام شد: با اصلاح رویه، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده طی سال جاری از مرز نوسازی 300 هزار خودرو فرسوده عبور کرده ایم و با این رویه پیش بینی می‌شود تا پایان سال حدود 350 هزار خودروی سواری فرسوده، نوسازی شود.




سفر به پاریس به دعوت یونسکو

20 اسفند 93 
یونسکو به مناسبت روز جهانی زن از شش منطقه جغرافیایی جهان در سازمان ملل متحد، یک زن را دعوت کرد تا در بیستمین سالگرد کنفرانس جهانی زن (در 1995 در پکن) و نیز در آستانه ورود سازمان ملل متحد به دستور کار بعد از 2015 بپردازند. از منطقه آسیا و اقیانوسیه، از من دعوت شد تا در پاریس به این اجلاس بپیوندم.
در سفر به پاریس البته برنامه های مختلفی را دنبال کردم. در واقع  از فرصت پیش آمده برای موارد مختلف بهره برده و برنامه ریزی شد؛ برنامه هایی مانند:
سخنرانی در نشست آکادمی دیپلماسی بین المللی پاریس با حضور جمعی از دیپلمات ها و سفیران فرانسه در کشورهای منطقه، سفیران خارجی مقیم پاریس، محققین، دانشجویان و خبرنگاران و پاسخ به سئوالات آنها مثل امکان همکاری همسایگان برای رفع معضلات زیست محیطی یا مناقشه هسته ای.

شرکت در شورای ملی کارفرمایان فرانسه (مدف انترناسیونال) با حضور بیش از چهل نفر از مدیران ارشد شرکت های مختلف فرانسوی برای سخنرانی
ملاقات با خانم ایرینا بوکووا، مدیر کل یونسکو

سخنرانی در اجلاس بین المللی یونسکو برای روز جهانی زن و شرکت در جلسه مباحثه پیرامون دستور کار زنان

ملاقات با لوران فابیوس وزير خارجه فرانسه

ناهار کاری با جمعی از نمایندگان مجلس ملی و سنای فرانسه و محققین و متخصصین فرانسوی
ملاقات با جمعی از سردبیران رسانه های فرانسوی و بین المللی
مصاحبه اختصاصی با چندین رسانه از جمله روزنامه لاکروا، شبکه تلویزیونی AFP و ...



مرکز منطقه ای کنوانسیون رامسر برای منطقه غرب و مرکز آسیا

15 اسفند 93

دیروز در رامسر ساختمان مرکز منطقه ای کنوانسیون رامسر برای منطقه غرب و مرکز آسیا افتتاح شد. این اقدام در حاشیه چهارمین نشست برد مدیریتی کنوانسیون رامسر صورت گرفت که طی آن تاکید کردم امروز از این مراسم و از شهر رامسر این پیام مهم را برای منطقه و جامعه جهانی منتقل می کنیم که برای حفاظت از تالاب ها و همکاری بین المللی در این زمینه اهمیت زیادی قائلیم. منطقه آسیا از محل تخریب محیط زیست و جنگ ها دچار ناپایداری های متعددی شده و این نشست دارای مسوولیت سنگینی برای تعمیق و پیشبرد همکاری ها برای حفاظت از تالاب هاست. امید است مرکزی که امروز افتتاح شد بتواند برای همکاری های علمی و پژوهشی و روش های نوین و موفق با همکاری جوامع محلی و جهانی برنامه های خوبی داشته باشد. دولت یازدهم به این موضوع اهمیت می دهد و اختصاص ردیف های اعتباری ویژه برای احیای تالاب های کشور مانند هورالعظیم و شادگان گام های عملی دولت به این منظور و نیز برای مقابله با ریزگردها است.

ورود آب به هامون صابری

9 اسفند 93

به دنبال وقوع بارندگی های اخیر و تلاش سازمان حفاظت محیط زیست در رایزنی های مستمر با دولت افغانستان و نیز رفع موانع ورود آب، حجمی از آب از مبادی مختلف در بخش شمالی هامون از محل فراه رود وارد هامون صابوری شده است که این میزان در صورت ادامه بارندگی ها در کشور افغانستان در طول هفته های آتی به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت. با توجه به تغییرات قابل ملاحظه ای که در اثر خشکسالی ایجاد شده است، این بخش تالاب نیازمند انجام عملیات تسطیح و خاکبرداری با هدف اصلاح شیب و تسهیل جریان آب در برخی نقاط خواهد بود. اداره کل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان در زمینه رفع موانع ورود آب به طور جدی پیگیر بوده و به عنوان مثال در نقاطی اقدام به نصب سیخور خورشیدی به جای خاکریز شده است.



آب ورودی به هامون صابری از طریق فراه رود در محل هایی مثل قندک، ریگ عزرا، پوستول، تیشه کنی، درد دل بش دلبر، تختک سیه سر، غلام چوپان، اوکن، نیش خادرونی، اوطاق کلان، چرکه و کنگ حیدر که با وزش بادهای موسمی، آب ورودی توانسته اراضی فوق الذکر را از 5 الی 20 سانتیمتر و در حدود 10 هزار هکتار آب گیری کند.

امنیتی برای غارتگران طبیعت باقی نمی ماند


8 اسفند 93


ديروز خط تماس مستقيم ١٥٤٠ سازمان حفاظت محيط زيست با حضور رسانه هاي جمعي افتتاح شد. با توجه به اهميت ارتباط دو طرفه با مردم و اطلاع رساني آگاهانه در خصوص تخلفات و مخاطرات زيست محيطي، اين خط پس از ماه ها تنظيمات مخبراتي و اينترنتي آماده پاسخگويي شد. آنجا توضيح دادم كه ما هم اكنون از طریق اخبار و اطلاعات ارايه شده توسط مردم از طريق شبكه هاي مجازي و اجتماعي مانند همين صفحه اقدام می کنیم و مردم در كشف تخلفات به ما كمك هاي زيادي مي كنند. ولي بايد ارتباط را متنوع و گسترده كنيم تا مشخص شود كه مردم خود نگهبان طبيعت ايران هستند. اين افتتاح قرار بود چند ماه قبل انجام شود ولي چون مشخص شد ايرادات فني دارد، تا ديروز به تاخير افتد تا كار تكميل شده و درست تحويل مردم دهيم.

از طرفي هم بازرسي سازمان، ماه گذشته به طور محرمانه مرا در جريان كشف شبكه بزرگ قاچاق حيات وحش قرار داد. پس از مدت ها تعقيب و تلاش هاي پر مخاطره به همراه اداره آگاهي و نيروي انتظامي يكي از بزرگترين شبكه هاي قاچاق، فروش و صادرات اجزاي حيات وحش كشف و طي هفته هاي قبل متلاشي شد و متخلفان با همكاري قوه قضايه دستگير شدند.
قاچاق حيات وحش متاسفانه در دنيا بسيار گسترده شده و شبكه هاي زيادي به اين تجارت كثيف مبادرت مي ورزند. خوشحالم كه با همت مسؤلين اين بخش ها در سازمان و دستگاه هاي مختلف توانستيم گامي در جهت مقابله با اين تخلف برداريم كه البته مانند مقابله با زمين خواري ادامه دار است. متخلفين بدانند سازمان حفاظت محيط زيست با شكار غير مجاز و قاچاق حيات وحش با قدرت برخورد خواهد كرد و امنيتي براي غارتگران طبيعت باقي نمي ماند. محيط بانان، بازرسان و همكاران نيروي انتظامي در مقابل هيچ تهديد و تطميع كوتاه نيامده و مقتدرانه از حقوق طبيعت ايران دفاع مي كنند.


چهاردهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست


6 اسفند 93


دوستان عزيز، شما را به ديدن چهاردهمين نمايشگاه محيط زيست دعوت مي كنم. اقتصاد سبز، فعاليت هاي اقتصادي ملازم با محيط زيست است و ٢٩٠ شركت ايراني از ديروز براي معرفي فعاليت هاي خود، تبادل تجربيات و تجارت در زمينه محيط زيست شركت كردند. علاوه بر وزراي لبنان، روسيه و ژاپن از ١٤ كشور ديگر نيز در نمايشكاه غرفه دارند و كالا يا خدمات محيط زيست خود را عرضه كرده اند. تنوع موضوعات چشم گير است، انرژي ها نو، بازيافت، پايش و سنجش، تصفيه آب و فاضلاب، فيلترهاي هوا و تكنولوژي های نوين، حفاظت از تنوع زيستي و بسياري موضوعات ديگر فن بازار و نو آوري هاي محيط زيست هم قسمت ديگري از نمايشگاه است. علاوه بر اینها ٨٠ تشكل محيط زيست هم حضور دارند و با شور و شوق زياد به معرفي فعاليت هاي آموزشي و اجتماعي خود مي پردازند. رسانه ها هم كارشان در انعكاس اخبار عالي است. ممنون از همه. هر كي نبينه از كيسه اش رفته و همه دوستانی که به محیط زیست علاقه دارند، ایده هایی دارند و کامنت های تخصصی می گذارند می توانند در این نمایشگاه با کالاها و دستاوردهای نوینی آشنا شوند. تا وقت باقي است تشريف بياوريد، قدمتان روي چشم ...





سفر به اهواز با بسته اجرایی دولت برای مقابله با گرد و غبار

30 بهمن 93
اولين برنامه چهارشنبه در سفر اهواز حضور در اداره هواشناسي بود كه آنجا درباره نحوه هماهنگي براي اجراي مصوبه دولت ميان دستگاه هاي دولتي صحبت و قرارهايي گذاشته شد. همراهان در اين سفر مهم زياد بودند؛ آقاي جلالي رييس سازمان جنگل ها و مراتع كشور، آقاي كشاورز معاون وزارت جهاد كشاورزي، آقاي ميداني معاون آب وزارت نيرو، آقاي نجار معاون وزارت كشور، آقاي پرهيزگار رييس سازمان هواشناسي كشور، آقاي متصدي معاون سازمان حفاظت محيط زيست، آقاي شعاعي مدير ملي مقابله با گرد و غبار. همچنين جمعي از خبرنگاران عزيز. به همراه سپس در افتتاحيه كنفرانس علوم و مهندسي محيط زيست دانشگاه شهيد چمران شركت كردیم و آنجا مطرح کردم که موضوع تغيير اقليم خيلي جدي است و همه منطقه شمال آفريقا و غرب آسيا را متاثر كرده است. در مورد پيش نويس توافق جديد جهاني هم صحبت کردم و راه حل هاي آن که باید در سطح محلي نیز دنبال شود. از جمله پيش بيني حادثه، آمادگي براي مواجهه با طوفان ها و وقايع شديد آب و هوايي و انطباق، كاهش توليد گازهاي گلخانه اي كه به اين روند دامن مي زند و نیز ضرورت مقابله با عوامل آن به صورت علمي. گفتم خوشبختانه سازمان جنگل ها و مراتع در اين زمينه سابقه دارد، ولي اينبار بايد با همكاري مردم و جوامع محلي اقدام شود تا مالچ و بوته كاري سرعت بيشتر يابد. استفاده از تجربيات كشور هاي ديگر كه طوفان هاي گرد و خاك دارند هم پيشنهاد شد.
بعد از اجلاس براي بازديد با بالگرد رفتيم به سوي ماهشهر و هنديجان برای بازدید از کانون های داخلی تولید گرد و غبار. در این پرواز ده ها هزار هكتار اراضي ديم را دیدیم كه به دليل كاهش شديد بارندگي حدود ده سال است كشت نمي شود و اكنون ميتواند منشا غبار باشد. با جوانان عشاير همصحبت شديم و از مشكلات آنجا و كمبود آب پرسيديم.
بعد از گشت هوايي جلسه استاني مقابله با گرد و غبار با حضور همه دستگاه ها برگزار شد و هر دستگاهي گزارش خود را ارايه داد و مشخص شد خوزستان در سال جاری ٤٨٪ كاهش بارندگي داشته است. مشكلات ناشي از سدها و طرح هاي انتقال آب هم مطرح شد.
بسته اجرايي دولت شامل تكاليف و اقدامات هر بخش به همراه اعتبارات آن را در این جلسه تشريح كردم و پيشنهاد سازمان هاي مردم نهاد استان را نیز براي نظارت بر اجرای آن مطرح كردم كه تصويب شد. ستاد به طور منظم به رياست استاندار براي اجراي مصوبه و برنامه جلسه خواهد داشت.
خب، اين پست طولاني شد، الان كاري دارم و باید بروم تا بعد بقيه سفر را توضيح دهم. راستي همراهي مردم و همكاران دولتي و غير دولتي و خبرنگاران عالي بود، ممنون از همه

پیگیری ها برای گرد و غبار خوزستان

26 بهمن 93
با وقوع گرد و غبار در خوزستان از عصر پنج شنبه پیگیری ها در استان از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان آغاز شد. یک شنبه در هیات دولت گزارش مشروحی از وضعیت هوای خوزستان، اهواز، علل و عوامل و راهکارها ارایه کردم. سه شنبه شب جلسه ای با نمایندگان استان خوزستان در سازمان داشتیم و چهارشنبه شب هم جلسه ای که رئیس جمهور دستور تشکیل آن را برای ارائه برنامه در خصوص مقابله با گرد و غبار خوزستان داده بودند، برقرار شد. در سازمان با حضور دستگاهای اجرایی مسئول آخرین یافته های ماهواره ای و تصاویر و مطالعات از منشأ گرد و غبار در استان بررسی شد. مشخص شد که با تفاوت در جریان های بادی منشأ غبار کاملا تغییر می کند و ممکن است یک بار خارج کشور باشد، یک بار از نقاط متغیر داخلی. کارشناسان تاکید داشتند منابع تولید گرد و غبار و خشکی نه تنها در ایران بلکه در منطقه غرب آسیا رو به رشد بوده، کاهش شدید نزولات آسمانی در سال جاری و افزایش دمای کم سابقه در زمستان هم تشدید کننده این وضعیت بوده است.
جلسات و گزارش های متعددی در روزهای بعد تشکیل شد. از جمله جلسه ای با حضور استاندار خوزستان آقای مهندس مقتدایی که در هماهنگی دستگاه های اجرایی نقش کلیدی داشت و بر اعطای اختیارات اجرایی کامل به استان در قالب کارگروه فعلی کاهش آلودگی هوای استان نیز تاکید می کرد. از نظر او این یک واقعیت است که مردم در تمام کشور باید یاد بگیرند چگونه با این پدیده مواجه شوند تا آسیب نبینند. در همه دنیا طوفان  گرد و غبار اتفاق می افتد و ما هم در ایران باید برنامه واکنش سریع، میان مدت و بلند مدت داشته باشیم.
در این جلسات نمایندگان دستگاه های اجرایی در بالاترین سطح شامل هواشناسی، وزارت نیرو (بخش آب)، وزارت نفت (همکاری در مالچ پاشی)، سازمان جنگل ها و مراتع (مسؤلیت اصلی در اجرا)، وزارت بهداشت (مسئولیت توزیع ماسک، آمادگی اورژانس)، محیط زیست (مسئولیت هماهنگی پایش و نظارت)، دانشگاه (مسؤلیت ادامه مطالعات) و سازمان مدیریت و برنامه ریزی، برنامه های اجرایی خود را ارائه کردند. در نهایت برنامه هاي شش دستگاه اجرايي براي مقابله كوتاه مدت و ميان مدت با گرد و غبار در خوزستان دريافت شد و توسط معاونت انساني سازمان حفاظت محیط زیست تلفيق و در هیات دولت ارايه شد. دولت ضمن تاييد كليات برنامه، تنظيم نهايي اعتبارات دستگاهها را به عهده آقاي دكتر نوبخت گذاشت تا در جلسه بعد دولت تصويب نهايي و ابلاغ شود.
در یکی از جلساتی که در دفتر معاون اول رییس جمهور به این منظور تشکیل شدو غیر از من، آقایان دکتر جهانگیری، مهندس زنگنه، دکتر آخوندی، مهندس چیت چیان، دکتر هاشمی و رییس سازمان هواشناسی حضور داشتند، گزارشی که از صفحات شبکه های اجتماعی از جمله فیس بوک ارایه کردم و عکس هایی که از کامنت ها گرفته بودم را ارایه و درباره مطالبات اجتماعی، اعتراضات و شرایط سختی که بر مردم اهواز و سایر شهرهای خوزستان مانند آبادان، اندیمشک، دزفول، شوش، بهبهان و حتی برخی استان های دیگر وارد شده صحبت کردم. آقای دکتر هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گزارشی از فوریت های صورت گرفته مانند توزیع ماسک و آماده باش بیمارستان ها برای پاسخگویی به مراجعات مردم ارایه داد و تاکید کرد که به محض امکان پرواز به اهواز خواهد رفت. دیگر دستگاهها هم گزارش برنامه هایشان را ارایه دادند. در این جلسه جناب مقتدایی استاندار خوزستان هم از طریق تلفن در بحث ها مشارکت داشت.
این تلاش ها به تهیه بسته اقدامات اجرایی و اعتبارات مقابله با گرد و غبار استان خوزستان منجر شد. برنامه‌ احیای تالاب‌ها، تعیین الگوهای جوی مؤثر بر تولید گرد و غبار و اولویت‌بندی کانون‌های مؤثر، توسعه و ارتقای سامانه مدل‌سازی پیش‌آگاهی و ارتقای زیرساخت‌های فناوری برای پیش‌بینی به موقع، اجرای عملیات بیابان‌زدایی و کنترل کانون‌های بحران، توسعه نهال‌کاری و ایجاد جنگل‌های دست کاشت بیابانی، ایجاد زیرگذرهای مناسب در جاده‌های آنتنی میدان‌های نفتی، تجهیز مراکز خدمات تشخیصی و مراقبتی بیماری‌های ناشی از استنشاق گرد و غبار و پیش‌بینی اعتبارات مورد نیاز اجرای این برنامه‌ مورد تصویب هیأت وزیران قرار گرفت.
روز 28 بهمن با این بسته و هیاتی متشکل از معاونین و نمایندگان دستگاههای اجرایی ذی ربط به اهواز خواهیم رفت تا در استان جلسه اجرایی آن را برگزار کنیم.
ضمنا لینک زیر گزارش اقدامات 17 ماه گذشته سازمان حفاظت محیط زیست درباره گرد و غبار است.